Samråda detaljplan
Efter att planuppdrag har inletts och ett förslag tagits fram ska förslaget till detaljplan samrådas. Det är en del av detaljplaneprocessen och bestämmelserna om samrådet återfinns i 5 kap 11-12 §§ PBL. Syftet är att förbättra beslutsunderlaget genom att samla in kunskap om det aktuella planområdet. Syftet är också att ge intressenter som berörs, såsom närboende och olika remissinstanser, insyn i arbetet och möjlighet att lämna synpunkter på planförslaget. Samråd sker med bland andra länsstyrelsen, lantmäterimyndigheten, kända sakägare och boende som berörs.
Hur samrådet genomförs kan variera beroende på detaljplanens komplexitet, men vanligt är att planhandlingarna (framförallt plankartan och planbeskrivningen) skickas ut eller tillgängliggörs digitalt och att det hålls ett eller flera samrådsmöten. Synpunkerna som kommer in ska sammanställas i en samrådsredogörelse.