Ledningsrättsförrättning
En ledningsrättsförrättning är en lantmäteriförrättning enligt ledningsrättslagen genom vilken ledningsrätt bildas, ändras eller upphävs. Ledningsrättsförrättning handläggs av lantmäterimyndigheten efter ansökan. Lantmäterimyndigheten har ytterst begränsad möjlighet att själv ta officialinitiativ till ledningsrättsåtgärd.
Det är vanligt att flera ledningsrättsåtgärder handläggs i samma förrättning. Ledningsrättsåtgärder kan också handläggs i samma förrättning som fastighetsbildningsåtgärder.
Lantmäterimyndigheten företräds vid ledningsrättsförrättning av en förrättningslantmätare. Lantmäterimyndigheten kan också utökas med två gode män, men det är ovanligt. Det är således normalt förrättningslantmätaren som svarar för handläggningen. Till sin hjälp kan denne ha bl.a. mätningsingenjörer, karttekniker, administratörer m.fl., men det är förrättningslantmätaren som fattar besluten.
Förrättningslantmätaren har en officialutredningsskyldighet. Det är således förrättningslantmätaren som ska tillse att ärendet utreds i sådan grad att lantmäterimyndigheten kan gå till beslut. Officialutredningsansvaret är en av flera företeelser där förrättningsprocessen avviker från många andra myndighetsprocesser, exempelvis tvistemål i allmän domstol.
Enskilda och allmänna intressen ska skyddas
Avgörande för om yrkad ledningsåtgärd kan läggas till grund för beslut är om vissa villkor är uppfyllda. Villkoren har till syfte att skydda enskilda och allmänna intressen från oönskade effekter. Den huvudsakliga prövningen av om ledningsrätt kan upplåtas eller inte sker normalt inom ramen för 6 § ledningsrättslagen. Regeln innebär en avvägning mellan motstående intressen och ledningsrätt får bara upplåtas om olägenheterna av upplåtelsen inte överväger fördelarna. Flertalet regler till skydd för enskilt intresse är dock dispositiva.
Ledningsrätt kan inrättas tvångsvis. Avgörande för om tvång kan tillämpas är om villkoren till skydd för allmänt respektive enskilt intresse är uppfyllda.
Vid ledningsrättsförrättning ska som huvudregel ett sammanträde hållas (förrättningssammanträde). Vid sammanträdet redogör lantmäterimyndigheten för det material myndigheten har till underlag för beslut. Vidare redovisas inkomna yrkanden, medgivanden och andra processhandlingar samt eventuella synpunkter från samråd med berörda myndigheter. Sakägare har möjlighet att lämna synpunkter. Vid sammanträdet kan ansökan utökas samt yrkanden, medgivanden och bestridanden lämnas. Sammanträde fyller ofta en särskilt viktig funktion i ärenden med motsättningar mellan de deltagande sakägarna.
Förrättningsakt
Resultatet av en ledningsrättsförrättning är – om beslut kan fattas i linje med yrkad ledningsrättsåtgärd – ledningsrättsbeslut, ersättningsbeslut, tillträdesbeslut, kostnadsfördelningsbeslut och avslutningsbeslut. Besluten noteras i en beslutshandling, benämnd beskrivning. Vidare noteras skälen för besluten mm i en handling kallad protokoll. En förteckning över samtal, inkomna handlingar mm noteras i ett dagboksblad. Ledningsrättens läge mm anges i en förrättningskarta. Alla handlingar i ärendet benämns gemensamt för en akt (förrättningsakt). Beslut kan normalt överklagas inom fyra veckor från avslutningsbeslutet.
Det är möjligt att som fastighetsägare ha ombud eller biträde vid lantmäteriförrättning. Varje enskild fastighetsägare står dock själv för sina ombudskostnader under förrättningsfasen.