Ledningsrätt är en vanligt förekommande rättsfigur genom vilken ledningsägare kan få rätt att utnyttja utrymme inom annans fastighet för att dra fram ledningar samt tillbehör. Under kurser går vi igenom rättsfigurens särdrag samt hur ledningsrätt bildas, ändras, upphävs och förvaltas.
Då ledningsrätt bara kan upplåtas genom beslut av lantmäterimyndigheten fördjupar vi oss i hur prövningen går till och vad du bör tänka på. Vi går vidare in på hur du kan underlätta förrättningen samt hur du kan agera för att – som ledningsägare eller markägare – få ett beslut som passar dig.
· Viktiga moment vid upplåtelse av ledningsrätt
· Prövningen av bästa läge, hur går den till och vad ska bevisas eller motbevisas
· Ledningsbeslut, lämpligt innehåll
· Vad går och vad går inte att reglera i ett ledningsbeslut
· Vad kan jag reglera i kompletterande civilrättsligt avtal
· Hur påverkar jag lantmäterimyndighetens prövning
· Att överklaga en ledningsförrättning, vad innebär det och vad bör jag tänka på
· Ersättning vid upplåtelse av ledningsrätt
· Konkurrens mellan olika ledningar, korsningsavtal m.m.
· Korsande av annan infrastruktur
· Att samverka genom ledningsrätt, delat utrymme
· Ledningsrätt för olika ändamål; mast, tunnel, fiber, kanalisation med mera
· Förvaltning
· Skador vid utövande
Pedagogik
Kursen har utpräglade teoretiska inslag vilka varvas med praktiska exempel. En stor del av framställningen vävs kring rättspraxis.
Uppföljningstimma
Du som deltar på kursen är välkommen att delta på den uppföljningstimma som hålls den 1 juni klockan 12:00 till 13:00. Läraren går då igenom frågor från deltagarna. Orsaken till att vi tillhandahåller en uppföljningstimma är att vi vet att lärande är en process som inte tar slut bara för att kursen slutar. Tvärtom, med ny kunskap följer nya frågor. Du är välkommen att delta på uppföljningstimman vare sig du själv har frågor att ställa eller du bara vill lyssna till diskussionen.
Vi ser gärna att du skickar in dina frågor till info@vesterlins.se två arbetsdagar före uppföljningstimman. På så vis kan läraren strukturera passet så att vi hinner med så många frågor som möjligt och dessutom avidentifiera objekten för frågorna. Det är så klart också fritt fram att i mån av tid ställa spontanfrågor under uppföljningstimman.
Varmt välkommen!